fredag 18 oktober 2013

Lykien, dag 4 - Regn och lyxmys

Detta inlägg är en del i en serie inlägg om att resa med TSS - Travel Service Scandinavia, RSD Reisen och NBK Touristic. Resan som beskrivs är en temaresa i Turkiet kallad Lykien och bygger på egna erfarenheter samt erfarenheter från medresenärer

Torsdagen, dag 4 av resan, skulle ägnas åt att besöka den antika staden Efesos och där hade jag räknat med att kunna få en hel del intressanta bilder. Det såg rätt illa ut redan på kvällen innan då vi anlände till hotellet. Det pisseregnade.

När vi vaknade på torsdag morgon möttes vi av fortsatt regn och blåst. Beslutet var inte direkt svårt. I och med att vi skulle stanna kvar ytterligare en natt på detta fantastiskt trevliga hotell, Euforia Resort & Spa i Sigacic, så bestämde vi oss för att helt enkelt skippa ruinerna och stanna kvar på hotellet istället. Vi tog en skön semesterdag och bara softade lite.

Efter att, i lugn och ro för omväxlings skull, ha stuvat i oss en majestätisk frukost gick vi ut på en kort promenad för att kolla in hotellområdet medan det var uppehåll. Vi hann inte särskilt långt innan regnet började vräka ner igen och vi var tvungna att springa in igen. Hotellet ligger helt fantastiskt vid havet med egna stränder, vattenrutschbanor och pooler. Det hade varit kul att vara här när det är fint väder.

Det fanns ett gym på hotellet, ett välutrustat sådant, som vi stack ner till. Supermodernt med Technogyms senaste maskiner, löpband, cyklar och crosstrainers. Vi ägnade en timme åt att lyfta skrot för att försöka bränna bort lite av frukosten. Idag har jag träningsvärk så gymmet får godkänt :-)

På eftermiddagen så lättade regnet och det kom bara några droppar från och till så vi promenerade över berget ner till marinan som låg på andra sidan. Det hade regnat mycket kraftigt under natten kunde man se på ett par ställen. Där satte vi oss precis nere vid bryggan och tog ett par kalla Efes precis när solen passade på att bryta igenom. Vilken marina! Massor med fina båtar i långa rader.

Vid middagen hängde vi på låset och var såpass tidiga att vi bad om lov att få gå in och fotografera maten och alla uppläggningar innan de släppte in alla hungriga all-inclusive gäster. Det var tur det, efter en kvart där vi i lugn och gå hade fått gå runt och beundra alla vackra uppläggningar kom de rusande. Som en svärm gräshoppor kastade de sig över allt ätbart och strax var de vackra uppläggningarna en saga blott. Riktigt god mat var det och mycket att välja på. Detta var ett riktigt bra hotell och vi var nöjda med att ha stannat kvar istället för att riskera kamerorna i regnet för några grådaskiga bilder. Det blir tillfällen till fler ruiner.

Det enda smolken i glädjebägaren avseende hotellet var strulet som inträffade i morse när vi skulle åka. Någon hade totalt blandat ihop rummen. Ingen hade fått nycklar till de rum som de skulle haft. Detta innebär att passen var lite bökiga att få tillbaka då de var kopplade till rumsnummer. Räkningarna på drickat till maten blev också ett himla strul då bongarna skrevs på fel rum och de flesta fick räkningar tillhörande någon annan. Dessutom var det dyrt här. Strulet medförde att bussen blev 30 minuter
försenad i en redan späckad tidtabell.

Sa jag att vi hade 25 mil att åka idag?