torsdag 17 oktober 2013

Lykien dag 3, en lång etapp

Detta inlägg är en del i en serie inlägg om att resa med TSS - Travel Service Scandinavia, RSD Reisen och NBK Touristic. Resan som beskrivs är en temaresa i Turkiet kallad Lykien och bygger på egna erfarenheter samt erfarenheter från medresenärer

Kvinna bakar bröd på en av våra raster.
Upp med tuppen och frukost vid sju då bussen skulle ta oss vidare redan klockan åtta. Hotellet, Hotell Leda i Fethiye, höll en sådär standard. En turkisk 3 skulle jag gissa. De hade WiFi iaf och en OK frukost. Hotellet var inte ens i närheten av hur det första hotellet var men vi åt och sov så det funkade bra.

Som sagt, vi lämnade Fethiye vid åtta och färden bar i väg mot Dalyan, en naturskyddad lagun där Karettsköldpaddorna har en viktig fortplantningsplats, och där det finns en del lämningar av en forntida stad, Kaunos.

Vid nio-tiden var vi framme och fick sätta oss i två ombyggda fiskebåtar som skulle ta oss nerför floden mot havet. På vägen passerade vi klippgravarna vid den antika staden Kaunos och tog oss fram till området, en fin strand, där sköldpaddorna lägger sina ägg. Stranden är bara tillgänglig att besöka på dagtid då sköldpaddorna går upp på den efter solen gått ner. På vägen dit fick vi i alla fall möjlighet att se de fina djuren på nära håll.

Lite egen tid till att sola och bada hann vi med innan det var dags att bege sig tillbaka uppför floden igen. På vägen intog vi en lunch. De som gick på att köpa det utökade lunch- och extrapaketet fick sitta inomhus och äta medan vi andra som var lite smartare tog en kall i solen med lite medhavd smörgås och frukt som vi tog med från frukosten.

Efter lunch, dvs vid 13-tiden så satte vi oss i bussen och påbörjade den långa färden, ca 25 mil, mot västkusten. Turen bjöd på serpentinvägar uppför höga berg. Högsta punkten låg på ca 750 meter ö.h. och bjöd på en fantastisk utsikt. Vi hade ett antal bensträckare på vägen och kom så småningom och rätt möra fram till ett riktigt lyxhotell, Euphoria Resort & Spa, några mil väster om Izmir, Turkiets tredje största stad.

Det blev lite stressat vid ankomsten då vi när alla var incheckade och klara bara hade en timma att äta innan middagsbuffén stängde vid 21:30, men jäklar vilken grym buffé! Där fanns allt!

Summerat denna dag: den blev väldigt lång! Otroligt mycket att se och helt olika typer av natur. Landsbygd och städer. Kust och berg. Men lång.