torsdag 27 oktober 2011

Battlefield 3 Frostbite 2 motor lite knackig?

Har lirat det länge efterlängtade Battlefield 3 idag. Jag har börjat med att köra singleplayer-kampanjen för att få en känsla för grafiken och spelmotorn. Grafiken är ursnygg rent ut sagt men det finns en del saker jag inte anser håller tillräckligt hög kvalité. Bland annat så är jag inte riktigt överens med spelet när fienden kommer gående "rakt igenom" en dörr.
Efter ett scenario där jag skulle rensa upp en parkeringsplats innan jag kunde gå vidare stod jag i en kur och bevakade en port. Plötsligt stacks jag ner bakifrån. Jag körde om scenariot en gång till, denna gång vänd åt andra hållet. Fienden flöt in rak igenom en låst dörr. Riktigt dåligt! Det var länge sen jag såg någonting sådant.

På några andra ställen, bl a annat när man rensar ut nämnda parkeringsplats på fiender, så har man fritt skottfält mot fienden men kulorna når inte fram. Inte heller ser fienden dig där du ligger. I andra vinklar känns det som de ser dig trots att du är utom synhåll. En kille försökte skjuta ner mig rakt genom en ståldörr utan någon som helst visuell kontakt. Det verkar som Frostbite-motorn inte riktigt har koll på vad som är solida saker och inte.

Diskussionen om spel ska innehålla "bots" eller ej, dvs datorstyrda spelare med egen "intelligens" som självständigt agerar, pågår ständigt. Givetvis är bots dummare än mänskliga spelare, i de flesta fall, och de kan i multiplayerläget inte alltid göra rätt. Spel som utvecklats med botar använder ofta tekniken även i singleplayerläge och det är en viss skillnad mot spel som har motståndare som följer exakta mönster.

I exemplet ovan med parkeringsplatsen så möter man ensam ca 10-12 motståndare. Man kan tänka sig att om jag skjuter ett par stycken så kan fienden försöka flankera mig om jag behåller min centrala position, de borde rycka fram till bättre positioner om jag drar mig tillbaka osv. Inte en chans! De går samma vägar och reagerar på samma sätt oavsett om jag kommer från vänster, höger, mitten, om jag är aggresiv eller defensiv.

Här tappade spelet trovärdighet...totalt. Nu ligger hoppet på multiplayer delen.

Motsatsen kan man uppleva i t ex Rainbow Six - Las Vegas 2 där motståndarna är mycket bra på att anpassa sig efter spelaren.

Givetvis kommer det att dyka upp uppdateringar med tiden men det känns som man har hastat fram den här releasen med en inte helt komplett produkt. Synd, den kostar ändå drygt 400 spänn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar