Thailand 2016

Denna gången bar det av sydväst från Bangkok ner via Cha-Am och Hua Hin ända ner till öarna Koh Samui och Ko Pha-Ngan och tillbaka. Det var sammanfattningsvis roliga och upplevelserika fyra veckor med både sol & bad samt monsun och båtresa i meterhöga vågor.

50 grader varmare

Då var det äntligen dags att lämna vintern och -20 grader en stund för att ersätta detta med mer behagliga temperaturer typ +30 grader. Vi flög med ett, förhoppningsvis med tanke på tiderna, säkert flygbolag – Qatar.

Lokal marknad för thailändare

På ankomstdagen till Bangkok tog vi ett varv på stan efter att ha checkat in på hotellet i närheten av Lumpini Park. Efter en stunds traskande snubblade vi in på en lokal liten marknad mitt i ett bostadsområde där vi inte såg röken av några turister.

Lumpini Park - en riktig oas

Efter att ha ätit en rätt tråkig hotellfrukost och tagit en titt på utsikten från hotellets poolområde på plan 15, vilket var mindre tråkigt, gick vi ett litet varv till Lumpini Park.

Cha-Am - semesterparadis á la Thai

Efter Bangkok åkte vi till Cha-Am, thailändarnas eget semesterparadis, ett par timmar med bil sydväst om Bangkok.Man tar busenkelt en minibuss från Victory Monument från Bangkok dit man kommer  med BTS Skytrain. Resan till Cha-Am kostar 160 Bath (40 kr) och man är nere på strax över två timmar med tankningspaus.

Dagen då turisterna städades bort

Efter en riktigt god natts sömn på vårt hotell, Golden Beach, var det dags att vakna till en heldag i Cha-Am.

Från by till stad

Efter att ha stuvat i oss en hotellfrukost, den sista på denna resan då den var både dyr och smaklös, åkte vi vidare till Hua Hin, bara några mil söder om Cha-Am.Här är ett helt annat tempo och turister är det inte direkt ont om. Solstolarna var knökade med soldyrkande européer men det låg faktiskt en hel del människor direkt på sanden också.

Hua Hin - Kitesurfarnas paradis

Dagen har vi spenderat på stranden. Mest legat i solen och kollat in alla människor som vandrat omkring men det roligaste bilderna fick vi på eftermiddagen när det blåste upp ordentligt.

Oraya's - en riktig höjdare

Nu har vi käkat på en riktig höjdarrestaurang, Oraya's, mitt i gamla delen av Hua Hin. Det är en pytteliten restaurang med fantastisk mat.

Tvåmila beachwalk till ett tempel med fantastisk utsikt

Dagen ägnade vi åt en fem-timmars beachwalk som spände över hela Hua Hins södra strand som är ca en mil lång.

En himla massa bussar och folk från jordens alla hörn

När vi skulle vidare från Hua Hin till ön Ko Pha-Ngan, en bra bit söderut, köpte vi biljetter på en VIP-nattbuss med färja inkluderat. Priset var endast 1200 Bath/person (300 kr) så det var helt ok med tanke på att vi sparade en hotellnatt.

En riktig slödag på Ko Pha-Ngan

Nu har vi tagit oss ner till den fantastiskt trevliga ön Ko Pha-Ngan till en liten strand som heter Thong Nai Pai Yai så njuter vi som bara den. "Laid-back" känslan börjar verkligen infinna sig efter en vecka i Thailand.

Beachwalk på Ko Pha-Ngan

Idag började myrorna krypa i benen och det var dags för en liten beachwalk över berget till nästa strand och Panburi village.Sträckan är inte särskilt lång, bara runt 3 km men det är riktigt branta backar och i 32 graders värme svettas man som efter ett spinningpass ungefär.

Dags att ta färjan till Koh Samui

Idag gick färden vidare från Ko Pga-Ngan till Koh Samui. Små lokala thailändska resebyråer är fantastiska. Man talar om varifrån man vill åka och vart man ska ta vägen. Sedan fixar de transporter från dörr till dörr och man får en massa papper som knappt någon förstår men det fungerar. Vi undrade lite svagt hur de tjänar pengar? Provisionen kan man väl inte leva på. Svaret fick vi i morse.

Strandsatta på obestämd tid

Vi har drabbats av ett riktigt oväder på Koh Samui. Det blåser, regnar och står i. Då finns det inte mycket mer att göra än att hålla sig inomhus ett tag.

Undervattensfotografering...typ

När det ändå regnade och vädret allmänt levde rövare tänkte vi gå ner till beachen för att se om några tyskar kanske ändå hade tingat några solstolar i väntan på bättre väder. När vi närmade oss hörde vi ett muller som vi först trodde var åska. Det visade sig vara enorma vågor som slog mot stranden.

Strandsatta strandbilder

Monsunen har drabbat Koh Samui och vräker in vågor i 2 till 4-metersklassen över de östra stränderna. Det ligger ett oväder neråt Indonesien som pumpar upp en massa dyningar över öppen sjö och trots att det inte blåser så mycket är vågorna riktigt höga.

På barrunda med ett fisköga

Lamai Beach på Koh Samui har en hel del barer och restauranger. Personligen tycker jag det är väl sönderturistat och man kan stället efter ett par kvällar. Denna kvällen tog jag bara med mitt fish-eye-objektiv och fick en del annorlunda bilder :)

I Mae Nam i väntans tider

Efter frukosten idag som intogs bredvid hotellet var det dags att röra sig vidare mot Mae Nam där vi har en reservbokning då färjorna fortfarande inte går till fastlandet.

Sjögång och ulkande besättning

Revelj 06:00. Vi vaknade till ett trumsolo. Det bara vräkte ner. det blev en snabb ompackning där allt skulle fuktsäkras. Någon frukost hann vi inte med innan transporten till piren i Mae Nam kl 07:00. Det fick bli två bananer så länge.

Koh Samui en besvikelse

Efter att ha varit i turistorten Hua Hin, och dessförinnan  i den mer oturistade lilla byn Cha-Am, där stränderna var helt fantastiska så åkte vi vidare till öarna Ko Pha-Nngan och Koh Samui. Upplevelsen där blev mer varierad.

Aldrig nåt ont som inte har nåt gott med sig

Med förseningen från öarna hade vi bara två nätter i Hua Hin. Sedan var det tänkt att vi skulle vidare upp till Samut Songkhram. Tack vare Agoda så sket det sig.

Beachlife in pictures

Här kommer en stor samling bilder under temat "beachlife". Några enstaka kommentarer men mest låter jag bilderna tala för sig själva.

Alla är fotografer

Att ta porträtt av varandra när man är utomlands har väl alltid varit populärt. Nu, med selfie-pinnens införande, är det hur kul som helst att köra temat: "fota fotografen".

The Beach Boys

Alla dessa fantastiska män. Några dagar på stranden o man finner många udda figurer. Såsom en man i hatt som ser ut att bära på ett barn vilket visade sig vara en kokosnöt o annat jox. I två dagar har han gått fram o tillbaka på stranden.

Tillbaka till Bangkok igen

Då är vi efter tre veckor tillbaka i bullriga och varma Bangkok igen. Hua Hin till Bangkok gick på ca tre timmar med en fullknödd minivan.

Flodtur på Bangkoks Chao Phraya River

När vi nu bor precis vid floden, Chao Phraya, är det passande att ta en flodtur i området. Först fick vi ta en liten båt tvärs över floden till Central Pier för det facila priset av 2,5 Bath/person.

Bangkok Chinatown - sköna platser och prylar

Då vi bor rätt över floden från Chinatown var det självklart platsen för en photowalk. Vi kryssade runt lite i den norra delen under en fem-sex timmar. I detta inlägg är det mest bilder på platser och prylar. Människor kommer senare.

Bangkok Chinatown - människorna

Det vackraste i Thailand är människorna, alla de glada hjälpsamma och hårt arbetande människorna man möter. Under vår photowalk i Bangkoks Chinatown fanns det många fina möjligheter till bra bilder och vissa lät vi helt enkelt bli att ta med hänsyn till privatlivet.

MBK fick ersätta Mae Klong Market

Idag var det meningen att vi skulle tagit oss till Surat Thani och Mae Klong Market. Det är där tågen går rakt genom marknaden och folk plockar undan sin mat och sina varor för att ställa tillbaka dem när tåget passerat. Vi hade både tänkt att åka tåget och vara med när det passerade. Typiskt!

På chefshöjd nästan - Baiyoke Sky Tower

Idag åkte vi till Baiyoke Sky Tower, Bangkoks högsta byggnad, lite drygt 300 meter högt utan antenner. Nästan längst upp finns en utsiktsplats man kan ta sig till. Det gjorde vi!

Med en A-380 från Bangkok till Doha

Bangkoks flygplats, Suvarnabhumi, är en väldigt stor flygplats. Avgångshallen med alla check-in-diskar är helt enkelt enorm. Vi skulle checka in vid P (de har A-W och varje bokstav har runt 20 diskar