fredag 27 oktober 2017

En bit av paradiset

Idag bar det av åt sydost och den fantastiska ön Koh Chang. Minibussen lämnade vårt hotell nio på morgonen och vi var framme vid halv fem-tiden inklusive pauser och färjetur.

För bara 1200 Bath (drygt 300 spänn) fick vi resan dörr-till-dörr med överskeppning och allt. Det är billigt för 35 mil + färja. Bilen på bilden har inget med saken att göra mer än att den stod parkerad på en av våra rastplatser och såg jäkligt cool ut :) Vi åkte tyvärr i en ordinär vit minibuss, precis likadan som alla andra vita minibussar här.

Här är vi framme vid Trat och färjeläget där bilfärjorna avgår mot Koh Chang. Vi fick kliva ur och skrota runt en timme i väntan på färjan sa chauffören. Jävligt dumt att säga sånt till mig och Heléne, vi gillar ju att gå runt att plåta. Efter 20 minuter kom en lite andfådd chaufför och sa till oss att sitta upp igen (det hade tydligen inkommit en tidigare färja)

Thailändare gillar att pimpa sina fordon och busschaffisar är inget undantag. En buss ur högen.

Färjan, dock inte vår utan den som gick innan, startade med ett moln av rök (vår gjorde iofs likadant).

Här puttrar vi iväg mot Koh Chang, en tripp på ca 30 minuter. Apropå puttra, tror ni att någon stängde av sina bilmotorer under överfarten? Inte då! Då funkar ju inte AC:n!

Inlastade i bussen igen och väntar på att komma fram.

En sådan här åkte vi med. Tar ca 10 passagerare och flyger lågt och snabbt som ett JAS-39 Gripen med rätt förare bakom ratten som sitter på fel sida.

Koh Chang är en rätt bergig ö och det går en ringväg runt ön då det är stört omöjligt att åka rakt över med tanke på bergen. Det är lite svårt att fånga brantheten på vägarna med detta är ett försök iaf.

Sådär. Framme vid vårt lilla bungalow-hotell, Blue Resort. Alla bungalows ligger vid en liten sjö, eller rättare sagt avkrok av en liten flod, innan den rinner ut i havet. Mysigt som tusan. Det visade sig att vi hittills är de enda gästerna då säsongen knappt börjat.

Utsikten från terrassen/balkongen/piren är fantastisk. På kvällen är det dessutom ett fantastiskt oväsen av diverse syrsor och grodor.

Bungalown är dessutom riktigt mysig inuti. Precis sådär lagom för två.

Hungriga som vargar gick vi de drygt 00 metrarna ner till stranden för att kolla in hur det såg ut. Det är en mycket trevlig strand med fin sand och lagom med turister. Tyvärr började det mulna på framåt kvällen. Regnsäsongen är inte helt slut än och den försöker in i det sista att släppa ifrån sig lite väta.

Vi hann iaf med ett par Chang i solen och en god måltid innan molnen tätade till sig och himlen öppnade sig.

Så här såg det ut precis innan det började. Då tog vi våra pilsner och drog in under tak.

Sedan följde en halvtimmas pisseregn, typ som i Göteborg en vanlig höstdag, och efteråt lite blixtar över havet och en massa muller. Vi drog till 7-11 och bunkrade upp lite inför de kommande dagarna.