tisdag 13 juni 2017

Stridsskjutbanan äntligen klar


Jag började för en tid sedan fnula på att bygga mig en skjutbana till airsoften. Det blir ju lite roligare än att skjuta på burkar. Det  är inga stora mål vi snackar om, ca 18 cm höga, men inte blir det sämre för det. Allt styrs via en liten billig enkortsdator, en Raspberry PI.


Översta bilden är en första prototyp av ett mål. Först fick jag nibbla ut målen ur en plåt och sedan förstärka denna med att limma på en svart nylonskiva för att få en sandwichkonstruktion som faktiskt tål anslagsenergin. Bara plåt funkade inte.

Det hela monterades sedan på en träplatta med en servomotor som styr själva "gubben" och en positionerings-grunka som träffindikator fastskruvad mitt på baksidan av målet.


Här står hela setet uppe för en första provskjutning. Raspberryn ligger i den lilla vita lådan i förgrunden.


Mjukvaran som styr det hela är skriven i Windows 10 IoT och går att fjärrstyra från vilken uppkopplad Windows 10 maskin som helst. De första testerna verkar lovande och mjukvaran gör vad den ska. Lite nöjd är jag allt. Det är mitt första program till Raspberry PI och också mitt första Windows 10 UWP program.

Jag håller på att bygga in olika typer av spelscenarion med olika svårighetsgrad. Anfallsläget jag testade ovan slumpar ut upp till åtta mål samtidigt som de visas ett slumpvis antal sekunder innan de försvinner igen. Träffsäkerhet räknas ut baserat på antal bekämpade mål inom tidsramen man valt.

Ett annat går ut på att träffa ett mål i taget. När man träffat målet, visas ett nytt. När tiden är ute ser man hur många man hann med att träffa.  Sen tillkommer ett par flerspelarscenarion baserat på ovanstående också.


För att göra det lite roligare kan man ju klistra på lite pappersfigurer på målen. Bilderna ovan är bara exempel, man kan ju välja vilka favoriter man vill :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar