tisdag 11 april 2017

En lätt bullerskadad helg

Vi fortsatte resan mot Göteborg med Blå Tåget, 14 timmar försenade, efter det ofrivilliga stoppet i Stockholm. Tåget var minst sagt knökfullt då både resande med det ordinarie Gröna Tåget på lördag morgon skulle samsas med alla oss 250 pers från dagen innan. Ett mindre kaos uppstod när alla inte var informerade att platsbiljetterna inte längre gällde. I barvagnen var det dock en trevlig stämning som vanligt.

Äntligen framme i Göteborg efter ca ett dygns resande och snabbt hem till Heléne....

...för att åtnjuta de, numera inte så färska (Stockholmsfärska skulle man kunna säga) räkorna som legat i kylen sedan dagen innan. Men goda var de!!

En liten miss i planeringen. Tanken var att åka ner och vila upp sig lite från allt byggandet i stugan och vad står nere på gården om inte byggbaracker.

Det är balkong och takrenovering på gång i fastigheten.

Det var milt, mycket milt, uttryckt ett jävla liv. De började strax innan 8 på morgonen och höll på nästan till 18. Ljudet fortplantar sig bra i betonghus när de ska bila bort betongbalkonger :(

Nästan 90dB på andra sidan huset. De stackare som fick sina balkonger borttagna måste haft det olidligt!

Vi stack ner till Botaniska några timmar för att få våra hjärnor att åtminstone återta sin normala form igen. Det gick inte ens att höra vad man tänkte :/

På Botaniska har våren börjat komma och det ploppar upp saker överallt i rabatter, hittills mest skyltar men det andra kommer väl snart upp det också :)

Tidsenliga blommor :)

På kvällen käkade vi middag med våra barn, dvs Nathalie och Pauline på min sida och Andréas och Kristoffer på Helénes sida. Vi hade en trevlig kväll och en del både roliga och en del mer allvarliga diskussioner. Med 55 mil emellan är det inte så ofta vi får chansen att träffas allihop så det är alltid lika roligt när det funkar.

I morse satte vi oss upp i sängen vid halv 8 när ljudnivån återigen nådde dryga 80 dB. Snabbt in med frukost och sedan var det bara att fly fältet. Det fick bli en långpromenad ner till Slottsskogen. Idag var det bara runt 8 grader men inte så blåsigt som igår.

Intressant bevattningsutrustning i ett koloniområde.

Körsbärsträden är i full blom här i Göteborg och är så fina att titta på. Synd att det bara varar så kort tid.

I Slottsskogen var det många som hade hittat en plats i solen...

...och en del gäster av det mer gapiga slaget fick kyla ner sig med ett bad.

Här satt det och bolmades på en vattenpipa.

Det är lite väl öppet i Slottsskogen så det var lite kyligt i vinden. Vi traskade vidare till Botaniska där det är lite större chanser att hitta lä.

Vilket också en del andra hade gjort. Ligger man dessutom platt mot market blir det riktigt behagligt.

Fortfarande kan man se många med täckjackor, mössor och halsdukar vandrande omkring i vårvärmen. Dessutom tvingar de sina stackars barn att springa runt med mössor och overaller.

Vi satt och solade på gräset och det var en och annan som tittade misstänksamt mot denna demonstration av sommarklädsel :) Kolla in den påbyltade tjejen i bakgrunden, haha :)

Det var ju kanonväder!!! Hur gött som helst :D

På varenda bänk satt folk och sög åt sig av solen.

Och i restaurangen, som var fullbelagd, satt folk och njöt i solen precis som vi gjorde igår.