söndag 22 januari 2017

Thailand 2017 och första stoppet i Ban Phe

Vi lämnade ett kallt och blåsigt Sverige för att via London flyga till Bangkok, Thailand. En nätt resa på ca 16 timmar med byte.

Ingen tvekan om att man är på inflygning över London med en sådan här vy ut genom fönstret.

London, Heathrow är en stor flygplats, mycket stor Vi fick iaf åka från samma terminal som vi landade på men ändå åka tåg till från huset med A-gaterna till den där B-gaterna fanns. Terminal 5 hade en tredje byggnad också. Tanken går till Landvetter :)

Jag hade ju hoppats på lite tid att drälla runt och ta bilder på flygplatsen. Med tre timmar mellan flygen borde det vara gott om tid men inte då, säkerhetskontroller, långa förflyttningar och sådant....sen var den tiden slut.

Jag har alltid undrat över hur British Airways, som vi flög med, förhåller sig i kvalitét jämfört med andra stora flygbolag. Vissa saker blev jag positivt överraskad av, andra inte. När vi skulle boarda på Heathrow uppstod en rätt stor kalabalik då inte mycket blev rätt. Där fanns den vanliga horden av budgetresenärer som tror att det är boarding när first-, och business class får gå på. Sedan tändes skylten "Now boarding all passengers" och vi knatade snabbt fram till disken för "övriga passagerare". Där fick vi reda på att det var priority-boarding och att vi skulle ställa oss och köa i den andra kön. Så gjorde vi och alla andra. Så småningom öppnade boardingen "för alla"....i den kön som vi stått i innan?! Lätt förvirring uppstod.

Ombord är det mest som i de flesta andra flygplan, kanske ett uns mer benutrymme så att det faktiskt går att sträcka på sig en smula. Personalen är trevlig och servicenivån även i boskapsklass verkar hålla en hög nivå. Maten var väldigt välsmakande. Rätten ovan, en thaikycklingkryta, var t o m spicy till min stora glädje!

Iom att Heléne hann fylla år under flygningen så fick vi också lite Champange och tilltugg från besättningen. Därmed hade vi uppnått samma servicenivå som i Business Class :)

Väl framme i Bangkok efter 11,5 timmars flygning var det skönt att sträcka på benen och vi älgade vant bort mot passkontroll och bagageutlämning...

...där man finner de vanliga typerna som anser att om de ställer sig så nära bandet som möjligt, och helst tar med sig sin kärra också, så kommer alla lättare att få tag på sitt bagage.

Sedan ner och skaffa telefonkort till lurarna och hitta en transport söderut.

En stund senare fräste vi söderut mot Rayong och Ban Phe med en taxi, en färd på ca 2,5 timmar.

Framme vid vårt hotell Nice Beach Hotel vid Mae Rumphueng väster om Ban Phe strax efter 15 och vid detta laget aströtta efter att ha varit vakna lite mer än 30 timmar med bara några korta tupplurar på planet.

Vi fann till vår glädje att den begränsade havsutsikten i det här fallet var helt ok med tanke på havet var på andra sidan gatan. Det ligger visst en pool på hotellet också, till vilken nytta vet jag dock inte.

Efter incheckning var det snabbt ner på "byn" för att leta upp någonstans att äta. Kriteriet var:
1: de skulle servera något med kyckling
2: de skulle servera Chang
3: inte spela schlagermusik
4: inte ha skrikiga ungar där
5: sist men inte minst. Absolut inte ha dukar på borden. Sånt gör en bara magsjuk här.

Vi hittade iaf ett ställe med hyfsad mat. Kocken var uppenbarligen kines då såserna var lite vattninga men kryddningen var det inget fel på.

På hemvägen gick vi tillbaka på stranden för att kolla in den och den visade sig vara klart över förväntan. Mycket thai här och förhållandevis få turister. Man känner sig nästan hemma då man hör svenska ungefär lika lite som i Nordstan i Göteborg, haha :D

Kvällning och thailändarna hade börjat plocka undan en del prylar och städa upp efter dagen.

Vi tog en liten drink på stranden vid solnedgången och satt en stund och kollade innan det var dags att dyka i bingen och sova som grisar i nästan 14 timmar :) Over and out!