tisdag 10 juni 2014

Silja/Tallink - trevligt men dyrt

Vi reste till Tallinn med Tallink som går från Värtahamnen i Stockholm. Det är fina fartyg men detta med sjöpriser är rena skämtet. Där har de mycket att lära från t ex Stena line.

Fartyget skulle avgå vid 17:45 och innan samlades de flesta, kändes det som, på akterdäck för att ta en öl i solen och se fartyget lämna hamnen.

Motorerna startades med ett ordentligt rökmoln och det regnade sotflagor en stund men sedan var vi iväg strax före 18, en resa som tog oss ut genom Stockholms vackra skärgård, via Åland och vidare till Tallin dit vi anlände kl 10 på morgonen därpå.

Det finns mycket vackert att se i skärgården som är en aning större än den vi har i Göteborg, hahaha.

Det är moderna fartyg, Tallinks färjor, med det mesta man kan önska sig; restauranger, barer, affärer, underhållning och hytter högt över vattenlinjen. Vi åkte dit med Tallink Victoria och hem med Tallink Baltic Queen.

Baltic Queen är det moderaste av de två och hade ett lite bättre utbud av restauranger och affärer att välja på. Det kändes som det var ett par däck högre också.

Så fort vi lämnat Värtahamnen tog vi en liten tur ombord på fartyget och i baren i aktern stod redan ett förväntansfullt gäng för att inmundiga sin första, eller kanske andra, öl.

Maten på färjan borde vara billig kan man tycka men inte inte då. Tvärtom kändes det som att det inte fanns några direkt billiga alternativ. Buffén drog iväg på en bit över 300 spänn och den lilla köttbiten ovan ville de ha 250 riksdaler för. Sedan tillkommer drickat och det är inte särskilt billigt det heller.

Vill man komma undan med en maträtt för runt hundralappen så hänvisas man till den bullriga cafeterian där de glatt tar runt 60 spänn för en brödskiva med urvattnade smaklösa färdigskalade räkor.
Där föredrar jag helt klart att resa med Stena Line då utbudet är större, priserna lägre och räkorna smakar räkor.

Butikerna var uppdelade i olika delar med parfym för sig och alkoholen för sig. Vad priserna beträffar fick jag även här känslan av att Stena Line är mycket billigare. Dessutom var priserna i land i Tallinn mycket billigare vad avsåg vissa saker t ex estnisk sprit såsom Viru Valge och även alkodrinkar.

Det var en vacker syn när det skymde och månen så småningom lyste upp vattnet. Framåt midnatt var vi på väg in mot Åland och det blev några fantastiska bilder tagna här. Här är ett urval.

Underhållningen i stora baren i aktern höll på en stund in på småtimmarna och präglades väl som det brukar på denna typ av resor; ett halvmediokert band som kör covers på diverse lättdansade halvsliskiga ballader. Vi gick och la oss.

Frukosten, man kunde välja mellan en frukostbuffé för 100 spänn eller en kopp kaffe och en macka för 60kr. valet var enkelt. Det var en ok buffé med diverse olika saker, både kalla och varma, att välja på. Kanske inte riktigt i nivå med en hotellfrukost men nästan.

Det var inte direkt fullsatt på morgonen då det verkade som många bara högg en kopp kaffe och åt frukost när de kom iland istället. Så gjorde också vi på tillbakaresan. Vi gick av båten och hittade en Max där vi stuvade i oss varsin burgare istället.

Hytterna var iaf bra, det var tyst och vibrationsfritt och man fick sova ordentligt. I det stora hela var det en bra överfart till ett ok pris.