måndag 3 februari 2014

Koh Samets norra stränder

Igår bytte vi hotell från Lost Resort som låg några hundra meter in från Ao Puttha till "Hotel Chilli" som ligger i "centrum" precis utanför porten in till Naturreservatet och ägs av ens svensk. Hotellet håller en riktigt bra standard med en effektiv och tyst AC och ett säkerhetsskåp som måste anses förnämligt. T o m min dator fick plats. Dessutom är den försedd med internt eluttag så man kan ladda datorn medan den är inlåst.

Jag kommer inte ihåg om jag skrev detta tidigare med Koh Samet är till största delen ett naturreservat och man måste betala 200 Bath/person för att få komma in. Avgiften är en engångsavgift och gäller för hela vistelsen. Även de som kommer direkt med speedboats direkt till stränderna kan bli "haffade" av en tjänsteman och behöva erlägga avgiften.

Vi låg mest och solade på Sakeaw beach och företog oss inget särskilt mer än så. På kvällen gick vi och åt på ett av strandrestaurangerna som vi blivit rekommenderade för sin kryddstarka mat. Det var den inte.

Vi sov gott på de bästa sängarna hittills, käkade frukost på Chillis restaurang. Ett tips, ät nån annanstans. Maten är god men det är dyrt här.

Efter frukost blev det en promenad bort till de nordöstra stränderna Ao Klang (söder om Ao Noina) på kartan och Ao Noina. Det ligger några exklusiva hotell på Ao Klang och inte så mycket mer. Stranden är inget vidare men det spelar nog ingen roll för de som bodde där, de låg vid poolen.

På den nordligaste stranden Ao Noina får man verkligen vara ensam. Det ligger några, antagligen svindyra, bungalows här och stranden är markerad privat men vi såg inte skylten. Alltså den som det stod privat på. Vi hade i stort sett 400 meter strand för oss själva. Kvalitén på sanden är inte så fin som på södra sidan. Det är rätt mycket snäckor så den känns lite grövre. Å andra sidan får man vara ifred.

När vi tröttnat framåt eftermiddagen och började bli trötta på att ligga still gick vi tillbaka mot centrum igen. Vi stannade till i hamnen för att ta några bilder och sedan blev det lite plåtande av den helt galna trafiken på ön.

En kul grej förresten. Mellan Ao Klang och Ao Noina låg det ett hotell, eller en sk resort med bungalows, som jag bodde på för två år sedan. Ett rätt sunkigt ställe. Nu fanns det knappt ett spår kvar. Däremot såg vi en stor gris. Den var här när jag gick förbi för två år sedan också. Garanterat samma gris!

I skrivande stund är klockan runt femtiden och vi sitter utanför vårt rum och dricker te och mumsar på vindruvor. Ikväll struntar vi i matrekommendationer, då blir det plaststolar igen :)