lördag 1 februari 2014

Beachwalk mellan stränderna på Koh Samet

Idag var det dags för en ordentlig beachwalk efter frukost, totalt klarade vi av sju stränder på raken. Vi gick ner till stranden Ao Wongduan, en sträcka på ett par km från där vi bor vid Ao Puttha.

Ao Wongduan är en rätt ok strand. Det är inte för mycket folk och känns därför inte belamrad. Det är lite pilligt att hitta in från vägen via små prång som känns som en labyrint men man kommer ner iaf.

Hotellen har mutat in sina områden och solstolarna och restaurangborden står nästan i vattnet vid högvatten. Skyltar finns uppsatta om att man inte för förtära medhavd mat eller dryck på "deras" strandparti. Tack och lov finns det en yta i vardera änden av stranden där man inte är fullt så noga. Prisbilden på mat och dryck kändes helt ok.

Vi hittade inget "centrum" där. Ingen affär. Taxi "stationen" hittade vi på vägen in och jag antar att man nog är hänvisad till att ta en taxi in till Sakeaw Beach och centrum om man vill ha lite nattliv. En detalj vi såg när vi vandrade in i området från landsvägen var att det är väldigt smutsigt i naturen. Man dumpar helt enkelt skräpet lite hur som helst. Det kändes som vi vadade i sopor på vägen. Lite tråkigt faktiskt.

Stranden är däremot jättebra. Kanonfin sand och det hålls rent och snyggt. Alla hotellen har sin egen del av stranden som de håller efter. Hit kan man nog komma om man vill ha lugn och ro och bara vila upp sig utan att bli ruinerad på priserna som på Ao Prao. Medelåldern kändes relativt hög och det lär nog inte vara alltför mycket hålligång kan man tänka.

Vattnet ser klart ut men alla de otaliga fartygen med dieslar som skeppar turister fram och tillbaka till Ban Phe får viken att framstå mer som ett hamnområde mellan varven.

Vi stannade runt fyra timmar och var tvungna att byta ände på stranden under tiden då solen flyttar sig lite knepigt där. Vi hade iaf ett antal härliga timmar och fick dessutom i oss en god lunch innan det var dags att bryta upp.

När vi skulle gå hemåt försökte vi oss på att gå längs kusten istället för att ta vägen. Vid den norra änden hittade vi en skylt mot "Next Beach" så vi traskade på över berget och kom ner den skitiga taxistationen därifrån vi kunde svänga ner mot stranden Ao Cho.

Ao Cho är en fin liten strand med en lyxig resort på den södra delen och lite mer laidback barer på den norra. Därifrån fortsatte vi över nästa knalle och kom så småningom ner på en stig till Ao Naun, en helt fantastisk liten strand med bara några få enkla bungalows och en handfull backpackers.

Efter Ao Naun kom vi till Ao Tuptim, en strand rätt lik vår egen Ao Puttha med hotell och restauranger. En kul grej på Ao Tuptim är ett samling stenstoder som någon konstnär grejat ihop för en himla massa år sedan (och en nutida replica av en dansk).

Tillbaka på vår egen strand Ao Puttha gick vi ner till centrum och 7-Eleven för att handla på oss lite av livets nödtorft innan kl 18. I morgon är det valdag och det sker ingen som helst försäljning av alkohol i affärerna (restaurangerna verkar inte bry sig) efter kl 18 och fram till måndag morgon.

Totalt blev det en dryg mil av promenader idag och totalt 7 det kändes gott med en kryddstark middag på ett litet plaststolshak.