tisdag 28 januari 2014

Koh Chang till Ban Phe

Idag, efter en kanonfrukost i bästa thaistil, lämnade vi ön Koh Chang och åkte vidare till Ban Phe som är en liten fiskeby varifrån man kan ta sig vidare till den fina ön Koh Samet.

Jag har letat rätt mycket på nätet hur man tar sig fram och tillbaka men sträckan från södra delen av Koh Chang och upp mot Ban Phe/Koh Samet, Rayong eller Pattaya är inte särskilt väl dokumenterat.

Vi åkte från Bang Bao, som är den sydliga piren, kl 9 på morgonen. Resan gick från 7-Eleven butiken, den enda i Bang Bao, där minibussarna går vidare mot ovan nämnda destinationer. Man lastar helt enkelt in alla som ska norrut och transporterar alla, inklusive färjetur, till en samlingsplats på fastlandet.

På färjan försöker de knö in så många fordon som möjligt, det är ju de som ger de största inkomsterna, vilket också leder till att man inte kan fälla upp rampen i fören. Men å andra sidan, det går ju bra att köra med den nere också. Vadå bogvisir och annat jox ;-)

Framme på fastlandet var det avlastning, bilar först och resande sist. Sedan embarkering på respektive buss igen och vidare mot samlingsplatsen.

Underhållet på färjorna kan man ha synpunkter på men de fungerar, snabbt och effektivt.

På fastlandet delar man upp alla, beroende på destination, i olika bussar och kör iväg så det ryker. Stoppet tar ca en timma. Hela resan från hotellet, via Bang Bao, till Ban Phe (ca 14 mil) tog ca 6 timmar och kostade 500 Bath/person. Bussarna fylls till bredden med resande och bagaget stackas högt inne i bussen. Generellt gäller, ha inte för mycket bagage - då kan du få betala extra.

Framme i Ban Phe så hade vi ca 400 meter att gå till hotellet. För de som ska vidare mot Koh Samet stannar bussen precis i närheten ett av färjelägena. Hotellet, M@c Garden Resort, är ett enkelt hotell. Rent, men enkelt. Vad kan man mer begära för 176 kr/natt för ett dubbelrum, visserligen utan frukost, men de kan man lätt fixa tvärs över gatan.

Ett intressant behov uppstod på hotellet. De hade inte europastandard på kontakterna. Givetvis hade jag med mig nödvändiga verktyg och kablar för att sno ihop en enkel adapter så att vi kunde ladda våra grejer även här. Tänk vad man kan göra med en liten sladdstump :)

Efter vi checkat in gick vi bort till Christies, mitt emot ett av färjelägena, en trevlig restaurang jag varit på också för två år sedan. Vi tog lite att käka och varsin kall. Sedan knatade vi österut mot stranden för att sitta och kolla solnedgången.

Nu blir vi kvar här i två nätter innan vi åker över till Koh Samet. Det finns lite goa stränder att besöka här och prisbilden är ca hälften av vad det var på Koh Chang.