lördag 25 januari 2014

Från Bangkok till Ko Chang

Uppe med tuppen och en resdag framför oss. Efter att ha väckt hotellpersonalen som sov på en madrass bakom receptionsdisken, ja det är det som kallas att ha öppet 24/7, så kom en spartansk frukost fram på bordet vid 07:00

Vi promenerade de 300 metrarna till Ekamai, Bangoks östra bussterminal, och tog en "Governement" buss till Laem Ngop varifrån färjorna går till Ko Chang. Bussresan kostade endast 275 Bath/person vilket gör ca 65 kr och tog 5 timmar inklusive bensträckare på vägen. På bussen fanns bekvämligheter som steward, litet "frukostpaket" och toalett. Vad kan man mer begära?

Framme i Laem Ngop blev det bilfärjan över till Ko Chang. Färjorna går hela tiden så inom 15 minyter var vi iväg. Resan tog ca en timme.

Vissa kan tjäna pengar genom att sova på jobbet. Tänk om man hade haft ett sådant yrke :) Denna bilden tog jag genom en dörr ner till maskinrummet.

Färjorna går precis hela tiden och de är av olika storlekar och utföranden. Denna färja, som var betydligt mindre än den vi åkte med, mötte vi halvvägs till Ko Chang.

Framme i norra hamnen på Ko Chang möttes vi av en skylt på berget i bästa Hollywood-stil fast med texten Ko Chang (strax till höger bortom taket). Vi tog vi en anslutande minibuss ner till södra spetsen till ett hotell strax utanför byn Bang Bao. Kombon med färja och minibuss blev lite dyrare än bussresan, ca 800 Bath/person vilket ändå får anses vara ett bra pris. Efter en bussfärd på ca en timma i alla tre dimensioner, det är väldigt bergigt på ön, kom vi fram till vårt bokade hotell, Tropical Beach Resort.

Tyvärr hade de strulat med bokningen så de hade ingen plats för oss första natten men raskt ordnades det fram ett boende på hotellet bredvid, givetvis på deras bekostnad, och de körde dit oss och hämtade oss dan efter.

Vårt alternativa hotell, Aunchaleena Beach Front Resort, var hur coolt som helst. När jag kikade på Google maps trodde jag först att detta var en fiskehamn för det ser ut som en massa förtöjda båtar vid diverse pirer. Det var det inte, det är ett hotell bestående av en massa gamla fartyg som blivit ombyggda till villor och dessutom en jättestor färja som blivit ombyggt till hotell. Hotellets pool var byggd på en pråm.

Vi fick några timmars sol på den fantastiskt fina stranden och däckade sedan trötta efter middagen efter att ha tittat på några artister som lekte med elden på stranden.