lördag 4 februari 2012

Final i Bangkok och hemresa med strul i Köpenhamn

Sista dagen i Bangkok, och resans allra sista dag, inleddes med en lång sovmorgon. Frukost blev det inte förrän vid 9. Då våra plan skulle avgå vid midnatt och vi var tvungna att vara utcheckade från hotellet vid 12 så packade vi allting efter frukost och checkade ut. Väskorna tog de så snällt hand om på hotellet.

Vi tog en promenad bort till MBK för att handla det där sista och för att ha någonting att göra. Lite bättre priser idag men det kanske berodde på att vi också hade lite mer horn-i-pannan attityd. Efter MBK blev det en promenad tillbaka och en lunch vid 2-draget.

Efter lunchen gick vi tillbaka till hotellet och bara satt i foajén en stund och softade. Vi gick ut och tog en fika och gick sedan ett varv på Night Market som var under uppbyggnad. Det är rätt intressant att se hur man bygger upp allt detta från grunden varje dag. Dagtid är det biltrafik på gatan.

Det är inga dåliga mängder med produkter som hanteras här. Alla har likadana plåtklädda lådor med diverse nummermärkning på och man förväntar sig någon plan över området och att man har någon form av system. Kan någon se sambandet på lådorna nedan?? Inte jag i alla fall. (Klicka på bilden för att förstora)

Efter rundturen på Night Market var det dags ett stoppa i sig lite middag. Ingen av oss var egentligen särskilt hungrig men det började regna så Vi flydde in på en ölbar i närheten. Här kunde man betrakta en ung gentleman som försökte få alla servitriserna, en i taget, att sitta ner och ta en drink på hans bekostnad. Han blev inte ensam i varje fall.
När vi ätit färdigt hade regnet slutat och vi gick bort till hotellet för att byta om till resekläder dvs långbyxor etc. Dessutom kunde vi nu packa om väskorna lite så att man fick med sig rätt grejer i handbagaget. För 800 Bath tog oss taxin, som antagligen var nån bror eller kusin till tjejen i receptionen som vi bad beställa taxi, snabbt och med tillförande av nya hittills okända kunskaper i både filbyten och trafikvett till flyplatsen som är imponerande stor.
Mina gamla trotjänare har många mil bakom sig men fick stanna kvar i Thailand.
Incheckningen som är enormt stor och består av ett 20-tal liner med 20-30 diskar i varje sväljer ruskiga mängder med människor och gick ruskigt smidigt att ta sig igenom.

Även passkontrollen som har rykte om sig att vara tidsödande gick rätt fort, likaså efterföljande säkerhetskontroll.

Passkontrollen

Vi skrotade runt ett tag i Tax-free området vilken är enorm den också för att sedan skiljas åt och åka olika vägar hem. Hela hallen är ett arkitektuellt underverk med stålram med infällda glas och mellan stålsektionerna  har man spänt upp tyg av något slag. Snyggt, elegant och spännande. Verkar inte läcka heller.

Jag mellanlandade i Köpenhamn och resan gick utan några störningar men när jag väl fram framme i Köpenhamn började problemen. Man har en säkerhetskontroll innan man kommer in från ankommande flyg till avgångshallen dvs man får inte ha med sig några vätskor och jag hade både Whiskey och lite annat som jag handlat i Bangkok. Man kunde ju tänka sig man borde upplysa om sådant i Bangkok men inte då. Björn däremot som skulle åka över Wien fick inte handla..hmmm.

Med huvudet på sned och lite fladdrande med ögonfransarna fick jag hjälp av den kvinnliga säkerhetskontrollanten som ledsagade mig tillbaka ut igen. Sen hastade jag genom passkontrollen ut i ankomsthallen för att snabbt gena över till avgångshallen och incheckningen på Terminal 3.

Problemet med att checka in 3 flaskor är att de måste paketeras väl och jag hade bara min lilla miniryggsäck och en tröja. Fick tipset av incheckningen att kolla med garderoben i Terminal 2 så jag la benen på ryggen och älgade dit, köpte 6 meter bubbelplast för 20 DKK, lindade in alltihop till 2 välstoppade bubbelplastkorvar och ner med det i ryggan igen. Avslutningsvis toppade jag det hela med min tröja och en massa annan bröte jag hade. Datorn och Kameran i handen och tillbaka till incheckningen och då blev det accepterat. Passkontrol och Säkerhetskontroll igen...blää. Läge för ett tips här; ska du handla med alkohol från Bangkok och mellanlandar i Köpenhamn, ta med en extra kabinväska med en massa stoppning att lägga runt flaskorna, gå direkt ut och sen till direkt till incheckningen och checka in väskan. Sen är det bara att gå in igen den vanliga vägen.

Efter allt jäktande och springande mellan ankomsthall, avgångshall och terminaler hade jag ändå en timme på mig innan planet till Göteborg avgick, givetvis från en avlägsen gate i andra ändan av Köpenhamn ;)
Jag hade till råga på allt offrat min tjocktröja till flaskorna och hade bara en Pikéttröja och ett linne under. Då skulle vi boarda planet utomhus :(

Av planet i -17 grader på Landvetter
Jag landade i Göteborg vid 9-tiden på morgonen. Jäklar vad kallt det var, -17 grader, brrrr. Jag som huttrade redan vid +23 sista dagarna. Dessutom skulle vi gå utomhus här också(!)  Väskorna kom oskadade och utan läckage så det var bara att hugga grejerna, få på sig tröjan och sen ta flygbussen ner till Korsvägen. En rask12 minuters snabbmarsch med hackande tänder tog mig hemåt men jag trodde jag skulle tappa näsan. Brrr! Temperatorskillnaden detta dygnet var 49 grader. Det var 32 i Bangkok när jag åkte.