onsdag 1 februari 2012

En fyra timmars beachwalk till Hua Hin

Idag bestämde vi oss för att ta om promenera de ca 3 kilometrarna in till Hua Hin och tillbaka. Vi gjorde ett försök att gå längs stranden men vid 10-tiden var vattenståndet fortfarande såpass högt att stranden ännu var   under vatten. Dessutom blåste det rätt friskt idag vilket betyder höga vågor.

Vi tog huvudvägen istället och traskade på mot stan. Är man 3 personer och samtliga dessutom är utrustade med systemkameror kan man räkna med att det tar tid att ta sig fram. Efter en timme ungefär kom vi så småningom fram till vad man kan räkna som Hua Hin centrums södra del med en stor shopping-mall, Market Village, som erbjuder en hel del av både märkersvaror och annat. Vi skrotade runt en stund därinne och jag kom över några par billiga solglasögon.

Vi gjorde en pit-stop på Häägen-Daazs café och tryckte i oss varsin "Paradise", en 3 nivåers utsökt skapelse med 6 kulor blandad sorbet och glass med jordgubb, mango, vanilj och diverse belgisk choklad. Till detta jordgubbar, belgisk choklad och chokladsås. Mumma! 260 Bath och det godaste hittills vi ätit på resan. Det fick bli lunch idag.

Tillbaka gick vi längs stranden som nu hade blivit frilagd igen då vår kära måne hade den goda smaken att hålla sig undan. I och med att det blåste såpass mycket var det fullständigt knökat med Kite-surfare på norra delen av stranden. Det blev rätt många sköna bilder när de for fram och tillbaka.

Botten på stranden är lite udda här, den har ett grunt parti en bit ut så vågorna bryter långt innan land för att sedan lugna ner sig. Surfarna fick här chansen att hoppa både på väg in och ut samtidigt som de hade rätt lugnt vatten att vända på.

Den långa stranden i Hua Hin är delvis belamrad, delvis öde. De stora hotellen ligger med en del mellanrum så det finns partier med solstolar och parasoller och sedan 100-tals meter utan nästan en själ. Småhotellen har oftast sina stolar uppe ovanför muren på terasser.

Det känns som att den här strande långsamt håller på att ätas upp av havet. Man har byggt allting så nära vattnet så att vid högvatten finns ingen strand, bara en stenmur. När vågorna slår emot muren och vänder tar de med sig sanden ut. På bilden nedan ses ett urgröpt område med en massa alger och sjögräs närmast muren. I går låg vi och solade där...på sand.

I morgon är det åter igen en resedag. Då ska vi förflytta oss till Bangkok för en sista natt där och lite shopping. I morgon bitti efter frukost tar vi en taxi in till Hua Hin för att sedan ta en minibuss till Victory Monument i Bangkok. Därifrån kommer vi till hotellet med Skytrain (BTS). Minibussen går från en plats ca 100 meter innan Song-thaews slutstation i Hua Hin centrum (precis söder om Night Market) och kostar 180 Bath. Victory Monument är en bra plats att anlända till i Bangkok, precis som den östra bussterminalen Ekamai, då man når en stor del av staden med BTS.

Man kan också åka med buss från Hua Hin till den Södra Bussterminalen i Bangkok men där finns direkt inga anslutningar utan man får förlita sig på taxi. Bra om man ska vara på den södra delen av stan.