söndag 22 januari 2012

One Night In Bangkok

Detta korta stopp på en natt gör jag i Bangkok för att jag inte riktigt trodde på idén att ta buss från Pattaya till Bangkok, Ekamai (östra terminalen) och sen leta sig fram till den södra terminalen för att sedan ta ytterligare en buss ner till Cha-Am.
Allt på en dag med en total restid på kanske 6-7 timmar.
Nä, så kul är det inte att åka buss. Då kändes det bättre att stanna över en natt.

Jag kostade på mig en taxi, en riktig bil, den här gången till Pattaya Norra bussterminal varifrån bussarna till Bangkok går. För endast 127 Bath får man en plats i en luftkonditionerad buss non-stop till Bangkok. Non-stop! Rena lyxen jämfört med när jag åkte upp från Rayong. Resan tog drygt 1,5 timmar och jag var framme på Ekamai vid halv 12.

Det finns en Skytrain station precis bredvid terminalen så jag älgade upp för trappan, lyckades räkna ut vart jag skulle med hjälp av Google Maps och Skytrainkartan, betalde mina 30 Bath i en automat, fick ett kort och hoppade på tåget mot stan.

Efter 5 stationer gick jag av tåget och promenerade den sista kilometern till hotellet. Hade jag tittat efter ordentligt hade jag kunnat byta tåg och hamna ca 200 m från hotellet men det är lätt att vara efterklok. Det alternativet tar jag imorgon när jag ska vidare.

Hotellet är högt men inte särskilt högt om man jämför med en del av det som byggs nu. Bara ynka 43 våningar och jag bor på 13:e.
Systerhotellet är nog dubbelt så högt.

Annars är Bangkok en stad som, om man är här första gången som jag nu är, får en att gapa som en fisk över alla dessa fantastiska byggnader. Detta är en väldigt stor stad. Stockholm t ex känns som en liten sketen byhåla i sammanhanget.

Givetvis är inte allting fint som snus. Mellan de stora byggnadskomplexen finns fortfarande traditionella halvsunkiga kåkar och trånga gränder. Men det är ju faktiskt kontrasterna som gör Bangkok till den stad den nu är. När enkla hål-i-väggen restauranger och gatuförsäljare i sina stånd blandas med exklusiva affärer och lyxiga krogar. Skyskrapor som sträcker sig mot skyn och i skuggan av dom står små fallfärdiga skjul.

Jag kollade snabbt prisbilden nere på stånden runtomkring och det är klart billigare än någon annanstans jag sett hittills. Ska tillbaka med en övernattning precis på slutet för att handla på mig lite prylar så shoppingen får vänta tills dess.

På 11:e våningen hittade jag ett litet gym och en pool. Rätt skönt mitt på dagen att softa lite. Utrustningen här var lite i mesigaste laget men jag fick låna föreståndarens hemmabyggda hantlar som vägde lite mer än 10 kg iaf :)

I morgon ska jag ta mig vidare till Cha-Am för ett långstopp på hela 4 nätter. Jag hittade ett sätt att ta sig enkelt till Cha-Am/Hua.Hin från Bangkok. Från Victory Monument (Skytrain station) går det minibussar för bara runt 120-160 Bath direkt till Cha-Am. Victory Monument ligger på samma linje som den som passerar Ekamai vilket innebär att jag hade kunnat kört hela rutten både billigt och smidigt.

Skytrain är en bra idé, som tunnelbanan fast ovanför vägarna.

En bank

Novotel. Inte som i Göteborg inte

En liten kanal. Vatten mitt i all storstad

Systerhotellet till mitt hotell. Lite större