tisdag 17 januari 2012

Koh Samet - Ao Pai

Idag gick jag upp relativt tidigt, hade satt klockan på 6 för att se om jag kunde få nån fin soluppgång att plåta. Inte då. det var tvärmulet på morgonen.

Efter en stund så lyckades jag somna om och gick upp vid 9:30. Dagen började med en promenad genom centrum till en kanonfin strand, Ao Pai som ligger på östra sidan. Jag var som hastigast där igår men denna gång drog jag mig till den norra delen som var klart mindre belamrad med ryssar, japaner, tyskar, ja svenskar också för den delen. Den norra delen av stranden avskiljdes av några statyer och lite "bökiga" klippor vilket kanske bidrog till att minska antalet besökare.

Själv bor jag mellan Ao Noi Na och Nadan på norra sidan vilket blir ungefär en halvtimmas promenad.

Jag hittade en liten strandremsa precis vid ett litet buddistkloster, alltså beach-versionen av det (läs skjul). Såg aldrig några munkar dock bara en massa hundar. Buddister är snälla mot alla och jag antar att det gäller hundar också med tanke på hur många som rörde sig runt  området.
Det dröjde inte länge förrän jag hade fått sällskap av en jycke som kom fram och tryckte upp nosen i nyllet på mig, tittade en stund och lade sig sonika strax bredvid för att somna som en gris. Antar att ryggsäcken var under bevakning för hunden låg kvar medans jag badade.

Efter att ha tillbringat några timmar i solen var det dags att gå och äta lunch. Det är rätt kul att sitta mitt på en strand där människor av alla nationaliteter och personlighetstyper rör sig. Det finns alltid nåt att se. Det hoppade plötsligt iland en massa japaner från en båt fullt påklädda och med de där härliga frisyrerna som är inne i Japan nu.

Så klart att paddan ska vara med på stranden.

Försäljarna var rätt många men ovanligt försynta. Inte alls så påträngande som i t ex Phuket. En lätt huvudskakning och de fortsatte snällt till nästa. Tunga bördor bär dom, i den värmen.

Lite sorgligt att se är väl folk som tränar eller dietar sönder sig. Ett exempel på detta är bilden nedan. Denna dam som mest är skinn och ben såg jag 2 ggr i går när jag bara snabbt besökte södra delen av Ao Prao. Då kom hon gående i rask takt för att vända när stranden tog slut och gå tillbaka igen. Idag såg jag henne utgå från den norra delen och så småningom kom hon tillbaka igen. 3 varv såg jag henne göra under den tiden jag var där och jag höll inte direkt koll.
Efter ungefär 5 timmar på stranden beslöt jag mig för att låta kroppen vila från solen så jag började ta mig tillbaka till hotellet igen.

Överallt längs huvudgatan i centrum finns det små restauranger och räcker inte det för att hålla hungern borta kan man stanna och ta t ex ett litet grillspett däremellan....

... eller så kan man titta på fina fjärilar.

En del som kommer hit bokar boende ute i vattnet. Fint som snus. Huvudhotellet låg på stranden och man hade en liten linbana som automatiskt drog en liten båt efter sig om man ville in eller ut till bungalowsen.

Nu är klockan 17 och jag ska dra mig ner till hotellrestaurangen för en öl och en bit mat lite senare. Gillar verkligen köket här. Vill man ha thaistarkt så får man det.

I morgon blir det upp tidigt, om nu vädret är ok, för att ta en snabbtitt på den norra stranden, Ai Noi Na, innan det är dags att checka ut och ta färjan tillbaka till Ban Phe. Därifrån ska jag sen försöka hitta en buss till Rayong vilket blir nästa anhalt på resan.